একাদশ শ্রেণির ইতিহাস সিলেবাস

একাদশ শ্রেণির ইতিহাস সিলেবাস

প্রকাশিত হলো একাদশ শ্রেণি নতুন সিলেবাস ।। Class Eleven New Syllabus। ২০২৫-২০২৬ সালে উচ্চমাধ্যমিক দিতে চলা ২০২৪ সালের মাধ্যমিক পাশ শিক্ষার্থীরা যারা এবারে একাদশ শ্রেণিতে ভর্ত্তি হতে চলেছে তাদের পরীক্ষা পদ্ধতি ও সিলেবাসের পরিবর্তন করা হয়েছে। এখন থেকে একাদশ শ্রেণিতে দুটি এবং দ্বাদশ শ্রেণিতে দুটি সেমিষ্টার পরীক্ষা শিক্ষার্থীদের প্রদান করতে হবে। সেমিষ্টার ১ ও ২ হবে একাদশ শ্রেণিতে এবং সেমিষ্টার ৩ ও ৪ হবে দ্বাদশ শ্রেণিতে। প্রথম ও তৃতীয় সেমিষ্টার দুটি হবে MCQ প্রশ্নের উপরে এবং দ্বিতীয় ও চতুর্থ সেমিষ্টার দুটি হবে বড়ো প্রশ্নের সমন্বয়ে।

শিক্ষালয় ওয়েবসাইটের সকল প্রকার আপডেট লাভ করতে মোবাইল স্ক্রিনের বা’দিকের নিম্নের অংশে থাকা বেল আইকনটিতে (🔔) টাচ করে শিক্ষালয় ওয়েবসাইটের নোটিফিকেশন অন করে রাখুন।

একাদশ শ্রেণির ইতিহাস সিলেবাসঃ 

একাদশ শ্রেণির ইতিহাস সিলেবাস ও প্রশ্ন বিন্যাস 2024-2025 (WBCHSE 11 History Syllabus & Question Pattern 2024-2025)

ইতিহাস (History – HIST)

সেমিস্টার – I

পূর্ণমান – 40

থিয়োরি  প্রোজেক্ট প্রশ্নের ধরণ 
40 0 MCQ

সেমিস্টার – I : একাদশ শ্রেণির ইতিহাস (থিয়োরি) প্রশ্ন বিন্যাস 2024-2025 (WBCHSE 11 History Question Pattern 2024-2025)

Unit Topic_Name MCQ
(1_Mark)
Total
1 Learning History 1 × 10 = 10 10
2 Empires 1 × 15 = 15 15
3 Comparative Studies 1 × 15 = 15 15
Total 40 40

সেমিস্টার – I : একাদশ শ্রেণির ইতিহাস (থিয়োরি) সিলেবাস 2024-2025 (WBCHSE 11 History Syllabus 2024-2025)

  • Unit-1 : Learning History : Understanding History (10 Marks, 24 Hours) :
    • Pre-History, Proto-History. Early Sources and their nature. Forms of Recorded History. Facts and interpretation. Indo- Persian tradition of History writing in Medieval India.
    • Concept of time in History.
    • Linear and cyclical periodisation of History and chronology.  
  • Unit-2 : Empires : Empires Across the three Continents 100 BCE TO 1300 CE (15 Marks, 33 Hours) :
    • Introducing the age of Empires. Dynamics of the Roman Empire. 
    • Implications of the Contact of the Romans with the sub-continental empires – the importance of slavery in the economy- Cultural transformation and impact on the slave economy
  • Unit-3 : Comparative Studies : Concept of Governance (15 Marks, 33 Hours) :
    • 3.1. Citystates : Classical Governments
    • 3.2. Monarchies from Janapadas to Mahajanapadas (Chiefdoms to kingdoms)
    • 3.3. Empires. Definition, Difference with Monarchy-  Comparative history of Empires
      • a) The Mauryan empire and the Macedonian empire
      • b) Chola administration
      • c) Roman Empire and the Gupta Empire
      • d) The Mughal Empire and the Ottoman Empire

সেমিস্টার – II

পূর্ণমান – 60

থিয়োরি  প্রোজেক্ট  প্রশ্নের ধরণ 
40 20 SAQ & DQ

সেমিস্টার – II : একাদশ শ্রেণির ইতিহাস (থিয়োরি) প্রশ্ন বিন্যাস 2024-2025 (WBCHSE 11 History Question Pattern 2024-2025)

Unit Topic_Name SAQ
(3_Mark)
SAQ
(4_Mark)
Descriptive
(8_Mark)
Total
4 Nature of State 3 × 1 = 3 4 × 1 = 4 8 × 1 = 8 15
5 Changing Traditions 3 × 2 = 6 4 × 1 = 4 ** 10
6 Expanding Horizons 3 × 1 = 3 4 × 1 = 4 8 × 1 = 8 15
Total 12 12 16 40

সেমিস্টার – II : একাদশ শ্রেণির ইতিহাস (থিয়োরি) সিলেবাস 2024-2025 (WBCHSE 11 History Syllabus 2024-2025)

  • Unit-4 : Nature of State : State and its apparatus (15 Marks, 25 Hours) :
    • 4.1. Nature of state, The ideal prototype
      • a) The Indian context : Kautilya, the Arthasastra and the state craft; Ziauddin Barani : Fatwa-i-Jahandari and the nature of the state under the Delhi sultans
      • b) The European context : Greek and the Roman world. Thomas Cromwell and the new Monarchy : intellectual basis of the early modern state.
    • 4.2. Apparatus of Governance
      • a. Persian Satraps
      • b. Chinese Mandarins
      • c. Delhi Sultans : Iqtadars
      • d. Mughal Mansabdars
  • Unit-5 : Changing Traditions (10 Marks, 20 Hours) :
    • The Crusades – Changing Cultural Traditions – To appreciate the history of Cultural transformations with reference to paintings, art & architecture of the period. Renaissance periods. Debate on Renaissance – positive and negative impact.
    • Roman Catholic Church & Protestant movements. Bhakti, Sufi, Confucious, Tao, Shinto etc
  • Unit-6 : Expanding Horizons (15 Marks, 25 Hours) :
    • Origins of Modern Science – From Witchcraft to Social emancipation – Astrology to Astronomy, Towards a solar centric universe. Geographical Explorations and new geographical knowledge.
    • Technological advancements.
    • Agricultural, Military and Shipbuilding technology – Printing Revolution in Western Europe (With reference to the contributions of China, Japan and the Arab World to the art of Printing)

সেমিস্টার – II : প্রোজেক্ট (Project) সিলেবাস 

1 Prepare a time chart of Evolution
2 a. Map work : On a world map point out the places which were under the Roman Empireb. Slavery and its impact on the contemporary world
3 Mapworka. On an outline map of Europe locate – i) Athens, ii) Spartab. On an outline map of India locate and name the sixteen mahajanapadasc. Trade relation in the ancient times between Europe and India during 500 BCE – 500 CE
4 Contributions of – a. Kautilya, b. Zia-ud-din Barani, c. Thomas Cromwell
5 Renaissance and its impact on the Human Life
6 Printing Revolution and its impact on the spread of education

[Note: 40 Hours reserved for Project , Remedial classes, Tutorials and Home Assignments.]

একাদশ শ্রেণি বাংলা পড়া ও নোট দেখতে নিম্নের ছবিতে ক্লিক/টাচ করতে হবে

class-eleven-bengali-notes

একাদশ ও দ্বাদশ শ্রেণির সব বিষয়ের সিলেবাস ও নম্বর বিভাজন দেখতে এই লিঙ্কে ক্লিক/টাচ করতে হবে 

শিক্ষালয় ওয়েবসাইটের কিছু গুরুত্বপূর্ণ লিঙ্ক নিম্নে প্রদান করা হলোঃ

শিক্ষালয় ওয়েবসাইটের সকল প্রকার নোট, সাজেশন, প্রশ্নপত্র ও মক টেষ্টের সুবিধা গ্রহণ করতে নিম্নের ছবিতে ক্লিক/টাচ করে বিষদ তথ্য জেনে নাওঃ 

paid courses

You cannot copy content of this page